tisdag 16 december 2008

En vanlig mattelektion för SP2B

I måndags (15/12) sista lektionen så hade vi matte och jag ovanligt satt med agge, elli, johanna och sebbe och tänkte att vi skulle räkna matte, men inte. Istället så började sebbe tracka johanna, jag kasta papper på anna och elli. Tillslut så fick sebbe tråkigt och han började tänka på en fråga som är nästan ytterst omöjligt att få ett rätt svar på!

Vem kom först, Hönan eller Ägget??

Den fråga drog jag och sebbe oss in i mycket. Han tyckte att hönan kom först och jag tyckte motsatsen.
Han hypotes var att för att kunna värpa ett ägg så måste man ha en höna.
Jag däremot tänkte att för att kunna skapa en höna så måste man ha ett ägg för att hönan ska kunna kläckas ifrån.
Och så höll vi på att argumenta om det där.
Nu skulle man ha haft en NVgeni som kunde kläcka ut svaret;)

Tillslut så kom jag på att för ett tag sen så skickade jag ett sms till 118100 om just detta så jag tittade i telefonen och längst ner så hittade jag smset. Eftersom dom har sagt att dom alltid har rätt så är nog detta svaret rätt:

"Hönan som den ser ut idag har utvecklas i många steg, och själva DNA-förändringen sker i ägget. Därför kan man säga att ägget kom först. Om du däremot menar att ägget måste vara lagt av en höna så kom såklart hönan först"


SMEK PÅ DEN DÄR!!!!!!

Inga kommentarer: